Posadlosť slobodným trhom nám prerástla cez hlavu.
Myslím to vážne. Viem že hysterkám sa varí krv keď kritizujem slobodu no nieje to celkom tak. Sloboda mysli, sloboda slova a sloboda žitia sa nesmie zamieňať zo slobodným trhom. Ten bohužial právo na život často popiera. Niekedy stačí ked si nevšimnete jednu vetu v „dobre“ postavenej zmluve z nebankovkou, inokedy stačí naletieť reklamej kampani a vysolit za neúčinný produkt toľko čo stači vašej rodinne na týždennú stravu. A zrazu je sloboda preč. Zrazu ste jedinný kto pochybil lebo ste si riadne neprečítali všetke dodatky k zmluve alebo ste nesprávne pochopili reklamnú kampaň. A zrazu po pár listoch dostal niekto právo zobrať vám byt či auto.
Ano viem. Nevedomosť neospravedlňuje. Aspon tak sa to vraví. Znamená však sloboda to že sa môžte nabaliť na ľudoch ktorí nevedia? Napriklad nevedia odolať manipulácii? Nevedia prečítať drobný text či len proste patria medzi starú generáciu ktorá nepredpoklada hyenizmus zo strany obchodníka?
Po dlhom uvažovaní som prišiel na to že sloboda aká tu je dnes vyhovuje manipulátorom, úžerníkom a podnikateľom-iluzionistom. Nikomu inému.
Ah prepáčte nevysvetlil som čo je podnikateľ-iluzionista. To je taký obchodník ktorý vytvorí ilúziu dobrej kúpy či dobrého produktu. Za všetke spomeniem napríklad donedávna veľmi propagovaný WOW Fix It. Jedná sa o „ochranu“ displeja vašho mobilného zariadenia. Čo je na tejto ponuke zvláštne? Jedná sa o balenie troch handriciek. Jedna je na utretie prachu jedna na odmastnenie a druha zo „zázračnou“ nanotechnológiou“. Tento 20 Eurový zázrak sľubuje odpudzovanie vody, antibakteriálny účinok a čo je podstatné zvýšenú tvrdosť a odolnosť skla. Antibakteriálny a hydrofóbny účinok nieje taký problém dosiahnuť no s tou tvrdosťou to bude asi trošku inak. Keď si pozriete propagačné videá na ktorých sa podielali okrem iných aj PC REVUE, Techbox či Fony.sk neuveríte vlastným očiam. Inokedy veľmi „spravodlivi“ recenzenti podľahli pokušeniu urobit absolútne nehodnotné účelové recenzie. Každý skúša tento zázrak na najnovších telefónoch z tvrdeným gorila sklom. Trápne buchkanie po skle kladivkom ci snaha „porezat“ sklo obycajnym nozom v kombinacii z poškodenim „neošetreného“ telefónu vyzerá prinajmänšom trápne. Recenzisti sa to neboja nazvat tekuté sklo a je doslova cítiť ako tomu výrobku sami neveria.
Bohuzial takéto produkty sú bežnou praxou. Samotný WOW FixIt predavaju ešte aj na pošte. Vo vytrínkach medzi suvenírmi.
Na dôvere inštitúciám a médiám nepridáva ani fakt že si tohto a jemu podobným výrobkov či služieb nevšíma nikto. Žiadny hľadač hoaxov nebojuje proti škodlivým obchodným praktikám. Niekedy mi to príde ako tabu o ktorom sa nemôže vyjadrovať. No zas na strane druhej tvorba hodnôt nieje možná z tabletu v kaviarni. Takže chápem prečo to tak je.
Niekto mi môže oponovať ze takýto biznis mozem urobit aj ja…ze mi to sloboda umožní. Lenže sloboda znamená aj to ze môžem byt čím chcem. A ja nechcem byt smelinarom a finančným úchylom A tam je pes zakopany. Ak chcete slobodne žit potrebujete veľa penazí. Vo svete kde vládnu manipulátori a sociopati ziskate peniaze väčšinou len zneužitím pomoci (eurofondy atd) alebo pochybným obchodom a zavádzanim.
A nenechajte sa mýliť. Voľný trh tu nieje kvoli regionálnym výrobcom. Neustále pretláčanie obrovských korporacii na náš trh je toho dôkazom.
Za všetke spomeniem UBER po ktorom baží kaviarenska „inteligencia“ ako nebankovka po neplaticoch. S oblubou vravia ze to pomôže obyčajným ľudom a slobodným matkám si privirobit. Aj by som tomu veril keby sa UBER nechválil tým ze vyvija plne autonómnu prevadzu svojho taxi bez vodiča.
Nic to..pomôžme gigantom vyrást možno nás vcucnú do svojho sveta a budeme zarábať sedenim na fitlopte pri nejakom analitickom CEO nastroji. Ale pamatajte nie každému sa dostane. A ked budete chciet žit po svojom, čiže inak ako ostatní narazíte na tvrdost tejto „slobody“
seatovi : nech je každý zodpovedný za svoje ...
Seatovi : Na určovanie kvality výrobkov slúžia... ...
Skuste zaplatit za tovar falosnou bankovkou...zavru... ...
Tak, ako existuje zákon pojednávajúci o klamlivej... ...
... a v konečnom dôsledku si napr. tú reklamu ...
Celá debata | RSS tejto debaty